070310: Metal Heart
8/10
Bye bye, dear everything
Released Feb 2007

"Clap your hands say yeah yeah yeah"

Så var det då dags för Borås/Göteborgsgänget Depressive Art att, efter tre framgångsrika demoinspelningar, ta steget upp till det stora formatet. Och det görs med besked.

Precis som tidigare rör det sig om rock med 60-talets garage och psykedelia som kreativ kompass. Men först och främst rör det sig om ett band som låter låtarna stå i centrum. Varje låt är unik i sitt uttryck och därför bjuder skivan på stor variation. Ni som har demolåtarna i färskt minne kommer säkert att känna igen många titlar, men frågan är om ni kommer att känna igen dem vid första genomlyssningen. De gamla dängorna är nämligen så pass omarrangerade att de skiljer sig markant från de ursprungliga versionerna (förutom “Solar system” som modifierats minimalt). På så sätt får även sådant som skulle kunna ses som gammal skåpmat en viss fräschör. Dessvärre får jag nog säga att min favorit “Psychedelic ghostride” förändrats till det sämre. Inte att albumversionen är dålig på något sätt, snarare att demoinspelningen var så pass kärnfull och komplett att intet behövdes ändras.

Ska jag fortsätta med mitt gnäll får jag också nämna att Klas sång fortfarande låter lite ansträngd. När han tar i från tårna, som i raggarsvängiga “Season to regret”, eller håller en lite mer återhållen profil i någon av de softare stycken som finns är det riktigt bra. Men mellanläget (exempelvis refrängen i “On solid ground”) känns en aningen spänt. Synd, men den detaljen borde gå att rätta till framöver.

Skit samma egentligen. Det är så mycket jag gillar med den här plattan att lite skavanker här och var förmodligen bara gör den än mer intressant. Melankolin löper som en röd tråd genom hela skivan och kanske allra mest och bäst i mitt favoritspår “Dear everything”. En låt som bara är så underbart bitterljuv och där precis allt stämmer.

Köp gärna singeln “On solid ground” också. Där ingår låten “Where the sidewalk ends” som är exklusiv för just den utgåvan.

Written by: John Carlsson

Critic